anafora~kairo~sinai~dahab

Här är fler bilder från min 4 veckors resa i Egypten!
jag tänkte att jag kanske kunde berätta om Anafora och hela resan litegrann!
Retreatcentret där vi befann oss ligger 6,5 mil norr om Kairo. Hela området kallas Anafora men består av tre delar: Anafora, Anastasi och Anamnesia. I Anafora finns huvudbyggnaden, den första kyrkan, systrarnas hus och affärerna mm. Anastasia är folkhögskolan där vi bodde. På Anamnesia tar de emot dagsbesökare. På området finns också odlingar och en del djur, bland annat bufflar, katter, får och åsnor. Vi jobbade där som Volontärer i två veckor, vi målade, byggde golv, jobbade lite i köket osv. 3:e veckan kom de andra klasserna från helsjön som vi skulle dela de 2 andra veckorna med. Vi bodde kvar på Anafora den 3:e veckan, första dagarna åkte vi alla på dagsutflykter, en till Pyramiderna och de egyptiska museet, andra dagen åkte vi och besökte sopstäderna i kairo.
Resten av den veckan hade vi studentkonferens och min klass fick jobba en allra sista gång på området. på söndagmorgon va de dags att säga hejdå till Anafora för att åka vidare till Sinai. Jag tyckte det var väldigt svårt att lämna stället, hade fastnat så för människorna och sättet att leva där. (kommer åka tillbaka dit så fort jag får tid och fortsätta jobba som volontär) Vi åkte till Katarinaklostret och bodde där för att tidigt nästa morgon bestiga Sinai, det var otroligt vackert, stjärnklart! Sen såg vi soluppgången när vi var uppe på toppen! Nästa dag åkte vi till Dahab för att ta det lungt och smält alla intryck. Vi gick ut på kvällarna lite och dagen därpå snorklade vi! Vi åkte sen tillbaka till Kairo där vi bodde på hotell en natt innan vi tog flyget hem på fredagen.
Ha det fint / M
#1 - - Mandy:

riktigt riktigt riktigt fina bilder maj!!

Upp